پیش از ورود ماشین آلات پرس تمام اتوماتیک و بعدها ساخت مشابه داخلی آنها، موزاییک در کشور به روش دستی و ویبره¬ای تولید می¬شده است، هرچند در حال حاضر نیز این سیستم تولید در بسیاری از مناطق همچنان پابرجاست و تعداد بسیار معدود و انگشت شماری کارخانه با فرایند تولید تمام اتوماتیک در ایران به فعالیت مشغولند.در این روش مواد اولیه که شامل سنگهای ��انه¬ بندی شده، پودر سنگ، سیمان ، آب و در برخی مواقع افزودنی هایی مانند رزین هستند پس از مخلوط شدن به درون قالبهای لاستیکی انتقال می یابند و با تکان دادن قالب به صورت دستی سطح را یکنواخت می کنند. پس از چند ساعت و با خشک شدن ملات موزاییک می تواند از قالب خارج شود و برایافزایش مقاومت بصورت دستی آبدهی گردد.

در این روش تولید به دلیل عدم وجود فشار مناسب و شرایط ساده و ابتدایی تولید، محصولات از استحکام بالایی برخوردار نخواهند بود و به مرور زمان و در اثر تنش های حرارتی یا تردد، کندگی و جدا شدن سنگدانه ها از سطح اتفاق می افتد. در بسیاری از موارد این محصولات نمی توانند به حد مجاز استانداردهای تعیین شده برای موزاییک دست یابند.

در تولید با ماشین آلات تمام اتوماتیک، مواد اولیه پس از توزین دقیق و اختلاط با زمان و غلطت قابل قبول، به داخل قالبهایی که بر روی میز پرس بشکل ایستگاه های مجزا تعبیه شده اند با حجم مساوی و استاندارد ریخته شده و سپس با فشاری بالغ بر 500 نیوتن در ثانیه پرس می شوند. سپس محصولات خام بدون دخالت دست به سینی و سپس پالتهای مخصوص انتقال یافته و جهت آب یا بخاردهی به گرمخانه می روند. پس از گذشت زمان مناسب برای عمل آوری بتن، بیسکوییتها از پالت ها وارد خط پولیش می شوند و با ساینده های استاندارد با بیش از 10 هد ساینده ساب می خورند.

لازم به ذکر است از آنجا که موزاییک انواع مختلفی دارد که از آن دسته واش بتن و سیمانی را نیز می توان نام برد، لزوم پولیش برای همه محصولات وجود نخواهد داشت.

در پایان این نکته حایز اهمیت است که از آنجا که هزینه های تولید موزاییک با ماشین آلات اتوماتیک و مصالح با کیفیت و بر مبنای استاندارد اجباری ایران (استاندارد شماره 755) نسبت به انواع مشابه دستی و ویبره ای، در نگاه اول بالاتر بنظر می رسد اما این مهم که تنوع طرح و رنگ و دانه بندی، مقاومت، کیفیت، ماندگاری و طول عمر محصولات اتوماتیک بسیار بالاتر از نمونه های مشابه است، قطعا دلیل موجه و قابل قبولی برای صرف هزینه بیشتر اما آسودگی خیال و سرمایه گذاری بلند مدت خواهد بود.