اگرچه برای مدتها استفاده از موزاییک در دکوراسیون داخلی منازل و ساختمانها کمرنگ و با تنزل جایگاه مواجه شده بود اما امروزه با توجه به تنوع مواد اولیه و افزودینهای بتن، مجددا به صحنه رقابت با سایر مصالح ساختمانی مشابه بازگشته است.

علاوه بر قابلیت استفاده این محصول هم در فضاهای بیرونی و هم داخلی شاید مهمترین مزیت آن کاربردش برای پوشش کف مکانهای پرتردد مانند لابی و ورودی ساختمانهای بزرگ چون فروشگاه ها، فرودگاه ها، پارکینگ ها و راه پله ها باشد.

بالاتر از همه ی اینها، مقاومت موزاییکهای رزینی یا پلی اکرلیتی در برابر آب سبب شده است که آنها بعنوان کانتر آشپزخانه ها، کف و دیواره حمام ها و استخرها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین در مناطقی که به دلیل نوع وضعیت جوی و ویژگی های آب و هوایی مانند مناطق ساحلی و با رطوبت بالا، نوع مصالح ساختمانی که برای نما بکار میرود مهم است، موزاییک و بویژه نوع سیمانی و ساب نخورده آن می تواند گزینه ای بسیار مناسب و قابل اعتماد باشد.

در آخر و با توجه به تنوع مواد طبیعی مانند سنگ مرر، کوارتز و گرانیت یا حتی شیشه در ساخت نسل جدید موزاییکها، این محصول براحتی قابل هماهنگ شدن با سایر مصالح ساختمانی و موارد تزیین داخلی یا خارجی بناها و زیباسازی آنها است.