در کشور ما موزاییک را غالبا همان محصولی می شناسند که از دو لایه ملات، یکی لایه رویی که نشان دهنده دانه بندی و رنگ محصول و دیگری لایه زیرین که ترکیبی از ماسه و سیمان سیاه است، تشکیل شده است و عموما در اندازه ۴۰ در ۴۰ سانتی متر ارایه می گردد.

اما گستره ی محصولات موزاییکی فراتر از اینهاست. موزاییک در ایران در ابعاد ۲۰*۲۰، ۲۵*۲۵، ۳۰*۳۰، ۴۰*۴۰، ۴۰*۶۰ و بصورت سنگ پله تولید می شود که هر کدام می توانند به شکل کفپوش ساده یا طرحدار (شیاردار) نیز عرضه شوند.از نظر ضخامت نیز موزاییکها غالبا در دو دسته بندی جای میگیرند. موزاییکهای دولایه با ضخامتی مابین ۳ تا ۴ سانتی متر و موزاییکهای تک لایه ��ا ضخامت ۱۷ تا ۱۹ میلی متر.

 کفپوشها اعم از دولایه و تک لایه را می توان در فضاهای داخلی ساختمانها، پشت بام و حتی حیاط به کار برد. هرچند بمنظور سبک سازی استفاده از محصولات تک لایه در فضاهای داخلی بیشتر مورد تاکید است. محصولات طرحدار که آن را تحت عنوان موزاییک حیاطی نیز می شناسند آنگونه که از اسمشان پیداست عموما در  حیاط سازی و پیاده روها مورد استفاده قرار میگیرند و با توجه به تنوع طرحهای موجود می توانند زیبایی خاصی را به محیط دهند.

در انتخاب موزاییکهای حیاطی در نظر گرفتن ابعاد فضا اهمیت ویژه ای دارد زیرا برخی از طرحها به سبب شکل خاصشان اصطلاحا باید بصورت گل کار شوند و اگر فضای مد نظر برای کاربرد حداقل ۴ عدد از این محصولات در کنار هم کافی نباشد زیبایی لازم به دست نخواهد آمد.

و در آخر، ذکر این نکته نیز ضروری است که موزاییک قابلیت استفاده در نما را نیز دارد. با توجه به گستردگی رنگ و دانه بندی و سطح گرانیتی یا رستیک موزاییکها از آنها می توان در نمای ساختمان بعنوان متریالی مقاوم در برابر تاثیرات و تغییرات محیطی با خیالی آسوده استفاده کرد.