موزاییک یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی است که در اروپا و بخصوص آلمان و ایتالیا بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. موزاییک کفپوشی است متراکم، در حقیقت نوعی بتن است که تراکم خود را یا از طریق فشار پرس یا بواسطه ی ویبره به دست می‌آورد و از ترکیب سیمان، سنگ‌های دانه بندی شده، پودر سنگ و آب و در پاره های مواقع رنگ همچنین ماسه در ابعاد و طرحهای گوناگون تولید می‌شود.

موزاییکها بلحاظ کاربرد، به دو دسته تقسیم می شوند: داخلی و بیرونی

موزاییکهای بیرونی را می توان در کف و حتی نمای ساختمانها به کاربرد و از طرح و رنگهای متنوع آن بسته به نوع فضا بهره جست. این دسته از محصولات هم به شکل پولیش شده و هم با سطحی رستیک و سیمانی قابل تولید هستند.

موزاییکهای با کاربرد داخلی عموما با نام کفپوش شناخته میشوند و سطحی صاف و صیقلی دارند. از نوع تک لایه آنها به سبب وزن کم، میتوان به طور خاص در ساختمانهای چند طبقه و پشت بام منازل جهت سبُک سازی بنا استفاده کرد.

طول عمر و ماندگاری موزاییکهایی که بشیوه ی تمام اتوماتیک و تحت استانداردهای لازم تولید می شوند به شرط زیرسازی و نحوه ی نصب اصولی از 75 تا 100 سال نیز تخمین زده شده است.

از دیگر ویژگیهای منحصر بفرد موزاییک، آسانی نگهداری و تمیز کردن آن است. بعد از چند سال استفاده و در صورت جرم گرفتگی با انجام یک ساب دستی که به راحتی امکان پذیر است می توان سطحی دوباره نو شده داشت.